Conform legislatiei rutiere, pe drumurile publice pot circula doar vehiculele care corespund din punct de vedere tehnic şi care au un ITP valabil. In caz contrar, soferul este amendat si i se reţine certificatul de inmatriculare al masinii.
Inspectia tehnica periodica este o verificare a autoturismului care pleaca de la documentele de identificare ale acestuia si ajunge pana la aspectul exterior al masini.
Pentru a te prezenta la verificari, trebuie sa ai asupra ta Certificatul de inmatriculare al masinii, asigurare RCA valabila, Cartea de identitate a Vehiculului, Carte de identitate a persoanei care prezintă autovehiculul la inspectie. Nu este obligatoriu ca proprietarul masinii sa fie cel care merge cu ea la ITP.
Pentru fiecare vehicul rutier prezentat la inspectia tehnica periodica se completează de către inspectorul tehnic un raport de inspectie tehnica corespunzator categoriei vehiculului . Prima operatiune care se efectueaza in cadrul inspectiei tehnice periodice este identificarea.
Identificarea vehiculului consta in verificarea seriilor, culorii si a restului de informatii care sunt precizate in cartea de identitate a vehiculului.
Ulterior se efectueaza verificari la:
- noxe sau indice de opacitate (diesel);
- frane;
- jocuri in articulatii;
- lumini;
- estetica (parbriz, rugina, anvelope, etc.);
- dimensiunile jantelor si ale anvelopelor, cat si indicele de viteza si greutate;
- martorii aprinsi;
- trusa, triunghiuri, extinctor.
In functie de gravitatea problemelor ele vor fi incadrate in DMi (defect minor), DMa (defect major), DP (defect periculos).
Daca aveti unul sau mai multe DMa sau DP, veti fi rechemat. O lista completa cu incadrarea tuturor defectelor o gasiti in RNTR 1 (click aici).
La final, pentru fiecare vehicul inspectat se realizeaza o inregistrare fotografica digitala cu vehiculul amplasat pe standul de franare care va fi salvata in calculatorul statiei.
„Dacă vehiculul rutier corespunde cerinţelor tehnice precizate în Planul de operaţiuni corespunzător, inspectorul tehnic consemnează în raportul de inspecţie tehnică sau în raportul de verificare R.A.R., după caz, “Bun tehnic”, semnează, ştampilează şi aplică matca elementului de securizare; consemnează în anexa la certificatul de înmatriculare data până la care trebuie efectuată următoarea inspecţie tehnică periodică, semnează, ştampilează, notează numărul de înregistrare al inspecţiei tehnice periodice şi aplică elementul de securizare corespunzător. în continuare, inspectorul tehnic aplică pe placa cu numărul de înmatriculare din faţă ecusonul corespunzător inspecţiei tehnice periodice, cu excepţia remorcilor şi autovehiculelor cu două sau trei roţi, în cazul cărora acesta se aplică pe placa cu numărul de înmatriculare din spate”, este precizat in Ordinul numărul 756 din 15 mai 2002, al ministrului Transporturior.
In cazul in care inspectorii constata neregului care pericliteaza siguranta in trafic, masina va fi respinsa de la verificare pentru repararea acestora in termen de 30 de zile, iar autoturismul se va prezenta din nou la ITP.
Inspectia tehnica periodica se achita indiferent de verdictul final. Revenirea dupa reparatie, in functie de statie, poate costa o suma de bani sau poate fi gratuita. La noi, revenirea este gratuita.